Wat is gesponsorde content?

Gesponsorde content is een vorm van content marketing. Sommige bedrijven schrijven gesponsorde content. Dat lijkt een redactioneel stuk uit een blog, maar het is een vorm van een advertentie. Op het eerste gezicht zie je dat niet. Meestal staat er onder zo’n gesponsorde content dat het om een advertentie gaat, zodat mensen weten dat het geen stuk is dat de redactie van de blog heeft geproduceerd. De wijze waarop dit wordt aangeboden en de transparantie van de bezoeker blijft een onderwerp voor discussie.
Wat is sponsored content?
Het is een vorm van een advertentie die wordt gepresenteerd in de stijl van een redactionele tekst. Hierdoor vervaagt het onderscheid tussen advertentie en redactionele inhoud.
Adverteren is dus het plaatsen van een advertentie in een gedrukt medium. Dit houdt in dat je een bepaalde ruimte in een gedrukt medium koopt om je boodschap te plaatsen. Het is natuurlijk zaak om deze boodschap zo goed mogelijk in te kleden, zodat deze aanslaat bij de lezers van het gedrukte medium. Als je bijvoorbeeld een product in de advertentie aanbiedt, is het de bedoeling dat de lezers uiteindelijk dit product gaan kopen. Natuurlijk kun je ook adverteren om je naamsbekendheid te vergroten.
Inmiddels zijn er al veel bedrijven die adverteerders koppelen aan publishers. Bijvoorbeeld Hulc.nl! Bij Hulc hebben ze een soort marktplaats waar je kunt pitchen advertorials en gesponsorde posts.
Geld verdienen met bloggen
Veel bloggers verdienen hun geld door het schrijven van een gesponsorde blog met daarin eventueel links naar de adverteerder. Hoe groter jouw naamsbekendheid wordt, hoe meer bedrijven bereid zijn om te betalen voor een linkje in jouw blog naar hun website. Het afgesproken bedrag hangt wel af van sommige factoren.
Wat is het doel van sponsored content?
Van sponsored content is het belangrijk dat je je bezoekers ‘verbindt’ met jouw blog: dit kan je doen door middel van sociale media en/of een nieuwsbrief. Zodra je een nieuw artikel publiceert, kun je dit bijvoorbeeld laten weten aan je lezers via sociale media en/of een nieuwsbrief. In de eerste plaats van sponsored content heeft het als doel om je lezers te inspireren. Door daarbij een linkje te plaatsen die verwijst naar de website van een bepaald merk, verleid je zo (hopelijk) je lezers om op het linkje te klikken en het product en/of dienst aan te schaffen. Met een organisch geschreven blog is de kans groter dat je zelf hoger terecht komt in de zoekresultaten en daarmee de kans op succes voor het desbetreffende merk ook weer vergroot.